Over ons

Over Ons

ITwebsupport is speciaal voor bedrijven die hun business willen uitbreiden op het internet. Wij zijn een groep gepassioneerde ontwerpers, ontwikkelaars en schrijvers. Ons doel is voor iedere bedrijf een betaalbare website te bouwen, de beste oplossing te vinden door elkaar te begrijpen. Wij bieden van gewoon een mooie website tot aan op maat gemaakte websites en platformen. Bij Itwebsupport zullen wij er altijd voor zorgen dat we een goed werkende, responsive webdesign ontwikkelen, zodat de bezoekers van uw website ook echt uw nieuwe klanten worden. Wij geloven in een duurzame relatie met onze klanten. Ons motto is ook : Uw succes is ons succes.

Wij maken brands

Wij zijn niet het grootste en niet het kleinste webbureau. Wat dat betekent?

Kleine bureaus en ZZP'ers

Kies je voor een klein bureau of een zelfstandig ondernemer? Dan krijg je als klant veel persoonlijke aandacht en zijn de prijzen scherp. Het nadeel is het gebrek aan zekerheid. Wat als iemand ziek wordt of stopt? Ook opschalen is lastig en brede expertise vaak beperkt (of moet worden ingekocht).

Itwebsupport

Klein genoeg voor persoonlijke aandacht, maar groot genoeg voor vakspecialisten met uiteenlopende expertises. Zo kunnen we onze cultuur en klantfocus bewaken. We bieden maatwerkoplossingen aan de meest veeleisende bedrijven van Nederland en geen uitdaging is ons te gek. Daarvoor heb je een vrij brede en tegelijkertijd diepe ervaring nodig van meerdere specialisten.

Grote bureaus

Kies je voor een bureau met 50+ FTE’s? Dan is er voor jou als klant veel capaciteit en expertise voor grote projecten van 1500+ uur. Senior mensen verkopen de projecten en de junioren voeren het werk uit. Daardoor grote kwaliteitsverschillen tussen het werk voor belangrijkste en minst belangrijke klanten. Andere nadelen zijn hogere kosten en minder persoonlijke aandacht.

Onze technische visie op digitale transformatie

Bij ITwebsupportwerken wij voor vooraanstaande bedrijven met uitdagende digitale business cases. Daarbij is een sterk technisch team noodzakelijk. Wij werken op basis van de laatste technieken met experts in de branche. Bij ITwebsupport hebben we een sterke technische visie als basis voor onze technische uitdagingen.

Disclaimer: het wordt hier wat technischer, lees verder als je écht wil weten hoe het zit.

De digitale transformatie is nog lang niet klaar

Is het je weleens opgevallen dat iedere keer dat je inlogt in je Mijn Overheid omgeving er weer 5 nieuwe (semi-)overheidsdiensten zijn die jouw toestemming willen om digitaal met je te kunnen werken? Dit is een mooie analogie voor het feit dat we met z’n allen steeds digitaler worden. Vrijwel elk deelproces van een organisatie heeft (of krijgt langzamerhand) een digitale component. Van klantprocessen (marketingcampagnes en middelen, CRM) en de administratie (digitale facturering en data-opslag) tot het waarde-toevoegende proces (digitale advisering tot geautomatiseerde productielijnen voor fysieke producten).

Het vliegwiel is aan, en omdat het een vliegwiel is, gaat het steeds sneller draaien. Er worden namelijk intern en extern incentives gecreëerd om steeds méér te digitaliseren. Zo kun je namelijk efficiënter en effectiever werken. Ook is de huidige wereld connected. Je stakeholders verwachten simpelweg dat ze hun vraag here and now kunnen oplossen. Al deze zaken leiden tot een explosieve groei van de vraag naar complexe applicaties en platformen.

Opmars van het CMS

15 jaar geleden werden de eerste Content Management Systemen (CMS) gelanceerd. Daarmee werden websites minder het domein van uitsluitend techneuten. De vraag naar websites steeg en iedereen wilde een CMS: dan kon je immers zelfstandig je website beheren. Inmiddels is duidelijk dat WordPress de grote winnaar is: ongeveer 59% van de websites met CMS draait erop.

Onder de motorkap bestaat een CMS uit drie onderdelen:

  1. Een interface voor de beheerder voor het invoeren van gegevens (back-end UI genoemd);
  2. Een database om de gegevens op te slaan;
  3. Een presentatie aan de bezoekers of gebruikers (front-end genoemd).

Het probleem van een CMS

In het traditionele CMS zoals WordPress kan de front-end uitsluitend data laten zien die in haar eigen beheeromgeving is ingevoerd. Dit omdat de front-end en de back-end als het ware in elkaar geweven zijn. Hier ontstaat het probleem richting de toekomst: websites krijgen steeds meer functies waarvoor ze afhankelijk zijn van externe databronnen. Denk aan productdata uit Afas of SAP, financiële gegevens uit Exact of vacatures uit Raet. Om deze data soepel weer te kunnen geven in de front-end van een traditioneel CMS zijn aardig wat technische workarounds nodig.

Enter headless development

De voorkant van een moderne applicatie heeft dus data uit meerdere bronnen nodig. Al deze verschillende gegevensbronnen ‘voeden’ de front-end van de applicatie, die ze weer op een mooi ontworpen manier aan de gebruiker presenteert.

Andersom heeft een moderne applicatie ook meerdere voorkanten nodig (toegegeven, dit is misschien wat verwarrend). Ga maar na: je wil de applicatie op je smartphone en computer kunnen bekijken (2 voorkanten), maar daarnaast willen veel bedrijven ook een smartphone app of een smartwatch app (nog 2 andere voorkanten). Met de komst van VR brillen, smart tv’s en slimme koelkasten komen daar de komende jaren ongetwijfeld nog meer voorkanten bij. Onthoud: de gebruiker is always connected. 

De juiste manier om hiermee om te gaan is het fysiek scheiden van de voorkant die de gebruiker ziet en de achterkant waar de gegevens ingevoerd worden: headless development.

Op deze manier kun je enerzijds oneindig veel databronnen bijpluggen: je kunt alle denkbare functies in de toekomst toevoegen. Anderzijds kun je oneindig veel voorkanten ontwikkelen die uit dezelfde databronnen putten. Op deze manier kun je veel gemakkelijker met de technologische ontwikkelingen mee en creëer je nooit verouderde code (legacy genoemd). Omdat je zaken die niet meer nodig zijn simpelweg uitschakelt.

Software gebruiken waarvoor het bedacht is

Het gave is dat je met deze manier van werken toch kunt profiteren van de ervaring van bestaande systemen. Zo kun je namelijk de beheeromgeving van het CMS gewoon als databron gebruiken in een headless setup. Die beheeromgeving is zodanig geoptimaliseerd voor het beheren van marketing-content dat het onverstandig zou zijn om dit zelf te gaan bouwen. Daarnaast kun je Magento bijvoorbeeld als tweede databron gebruiken om je e-commerce productdata heel laagdrempelig te beheren en door te sturen naar je voorkant. Zo kun je een systeem weer gebruiken voor datgene waar het écht voor bedoeld is. Dat werkt wel zo prettig.

Onze visie op samenwerken met klanten

Op deze pagina lees je waarom we ervoor gekozen hebben om ál onze projecten te gaan SCRUMMEN. Ook lees je welke voordelen dit biedt aan onze klanten.

Hoe het altijd ging

Afspraken over de samenwerking met klanten bevatten veel elementen. De drie belangrijkste zijn scoping, pricing en communicatie.

Scoping en pricing

Klanten willen op voorhand graag weten waar ze aan toe zijn. Dit geldt zeker voor nieuwe klanten. Dit is de reden dat we aan de voorkant vaak kozen voor een offerte op basis van een vaste scope met daarbij een vaste prijs. Zeker als je aardig wat ervaring hebt komen er relatief weinig technische verrassingen uit de hoge hoed en kan dit dus prima, zo was de redenering. Het grote probleem is echter dat een applicatie zoveel omvattend is en bepalend is wat de opdrachtgever in de ontwerpfase beslist dat de vraag: “hoort dit wel of niet binnen de scope?” nog vruchtbaardere grond voor discussie creëert dan de Brexit. Je kúnt op voorhand niet alles vastleggen en klanten verwerven gedurende het project nieuwe inzichten, enerzijds door het werk dat wij opleveren en zichtbaar maken, anderzijds door verschuivende prioriteiten bij de klant.

Communicatie

Binnen een fixed-scope project met een vaste prijs ga je doorgaans heel goed met een klant overleggen wat er gemaakt moet worden. Vervolgens heb je gedurende dat ontwikkelen relatief weinig contact met de klant. De scope staat immers vast, dus er is niet zo’n noodzaak om vaak bij elkaar te komen omdat wij onze marching orders hebben. Wij maken zo goed mogelijk wat is afgesproken en leveren dat vervolgens op.

Voor eenvoudige projecten zoals tijdelijke campagnewebsites werkt dit goed, omdat het project goed te overzien is. Wanneer een project uitgebreider wordt zie je heel snel discussie ontstaan.

SCRUM als alternatief

SCRUM biedt een radicaal andere manier van samenwerken met klanten, die bovenstaande problemen voorkomt. De belangrijkste eigenschappen zijn:

Snel zichtbaar resultaat

Door als bureau met SCRUM te werken beloven we dat we elke twee weken aan het einde van de sprint iets opleveren aan de klant. Hierdoor krijg je heel snel zichtbaar resultaat dat klanten in de interne organisatie kunnen gebruiken voor draagvlak. Ook verkort dit de tijd tot een werkend prototype enorm, waardoor in een vroeg stadium feedback van toekomstige gebruikers verzameld kan worden.

Ook kun je met SCRUM sneller sneller aan de slag, omdat je vooraf veel minder lang hoeft te overleggen over de totale scope in geval van een fixed-scope project.

Meer échte samenwerking met de klant

Omdat de klant elke twee weken betrokken wordt in de vorm van de presentatie én bij de sprintplanning voor de volgende sprint, wordt er veel actiever samengewerkt. De klant weet precies waar we mee bezig zijn en hoe de prioriteiten liggen. Ook kan hij of zij daar actief invloed op uitoefenen. Verwachtingen worden hierdoor beter gemanaged wat leidt tot een hele soepele samenwerking.

Achteraf testen in plaats van vooraf

Omdat je zo snel mogelijk toe werkt naar een functionerend prototype worden grote en kleine fouten eerder zichtbaar. Je kunt fouten vooraf namelijk zo goed mogelijk proberen te voorkomen, maar veel dingen moeten toch eerst een praktijktest doorstaan. Of zoals Mike Tyson ooit zei: “Everybody has a plan, until they get punched in the mouth.”

Ruimte voor nieuwe inzichten

In elk project dat langer dan drie maanden duurt veranderen zaken. In de klantorganisatie worden nieuwe ideeën geopperd of wensen uitgesproken, partners brengen inzichten of doordat het project meer vorm begint te krijgen realiseer je jezelf dat iets nét even anders zou moeten. Dit is volkomen normaal en hoort bij webdesign en development. Doordat je na elke sprint de prioriteiten kort opnieuw tegen het licht houdt is er ruimte om te schuiven, maar ook om wensen toe te voegen of simpelweg te laten vallen als ze overbodig blijken te zijn.

Lagere kosten

Er zijn twee redenen dat SCRUM doorgaans zorgt voor lagere kosten. Enerzijds zijn er veel lagere faalkosten: omdat je in een vroeg stadium eventuele problemen zichtbaar gaat maken beperk je het aantal uren dat hierin gestoken is. Ook is de oplossing vaak minder complex te realiseren omdat je nog niet zo ver bent. Anderzijds ontwikkelen we door het vroege toetsen en continue bijsturen van de prioriteiten geen dingen die achteraf weinig waarde toe blijken te voegen. Zo gebeurt het regelmatig dat een functie van 200 uur die vooraf heel zinvol bleek, na 4 weken gewoon van de backlog geschrapt wordt.

Zo werken wij aan jouw project

Doelstelling: Elkaar leren kennen.

Vragen:

  • Wat voor website wilt u ?
  • Welk doel willen we bereiken?
  • Wat moet het resultaat zijn?
  • Watvoor design wilt u ?
  • Wat kan uw klant allemaal doen op uw website?

Wat gebeurd er : oriëntatie van uw wensen

Doelstelling: het formuleren van de eisen en wensen die nodig zijn om het eindresultaat te bereiken.

Vragen:

  • Wat willen we bereiken?
  • Binnen welke tijd?
  • Hoeveel budget is er beschikbaar?
  • Wat moet het opleveren?
  • Te verrichten inhoudelijk werk: duidelijk, compleet en afgesproken?
  • Hoe gaan we faseren?
  • Hoe regelen we de terugkoppeling?
  • Wie zijn erbij betrokken?
  • Hebben we derden nodig?
  • Welke eventuele verdere randvoorwaarden zijn gesteld?
  • Kunnen we een tijdsplanning maken?
  • Welke gegevens hebben we nodig?

Wat gebeurd er: De wensen en de planning worden vastgesteld en er word afgesproken wat u als klant aan informatie moet aanleveren zodat we aan de slag kunnen met uw website

Doelstelling: het vinden van oplossingen om het uiteindelijke projectresultaat te bereiken.

Vragen:

  • Hoe kunnen we het eindresultaat specificeren?
  • Zijn er deelprojecten noodzakelijk?
  • Welke beperkingen zijn er?
  • Zijn bevoegdheden duidelijk?

Wat gebeurd er : Er word een concept gemaakt op basis van uw wensen en deze word met uw besproken, als volgt gaan wij aan de slag met uw aanpassingen op basis van uw feedback op onze concept.

Doelstelling: leveren van de webiste en het lanceren van uw bedrijf op het internet.

Vragen:

  • Is alles conform jullie wensen uitgevoerd?

Wat gebeurd er : In deze fase vind de levering plaats er word er uit gelegd hoe de website in elkaar zit doormiddel van een korte cursus

Wat gebeurd er: eventuele veranderingen en onderhoud aan uw website en het maken van automatische backup’s